Assoz. Prof.in dott.ssa mag.a phil. habil. Evi Agostini, PhD
Assoz. Prof. Dott.ssa.mag. Dott. ric. Evi Agostini
Porzellangasse 4
1090 Wien
Room: 324B
Consultation hour: by appointment via mail.
Main Areas of Research
- Phenomenological Educational Scences (s. video)
- Phenomenological Teaching and Learning Research as well as pedagogical Professionalization Research
- Responsive School Development
- Aesthetic Education
- Pedagogical Ethos
- Sustainability and good life
Functions
- Director of Studies - Education Directorate of Doctoral Studies
- Spokesperson of the professorial curia at the Centre for Teacher Education
- Member of the Centre Conference
- Member of the Faculty Conference
- Member of the Teacher Education Study Commission
- Substitute member of the Educational Science Study Commission
Fields of Activity
- Leader of the FWF-project „EQoL – Teaching the Good Life. Theory, Policy and Practice in Education to Promote Quality of Life in the 21st Century“ (12/2023-11/2026)
- Co-leader of the OeAD-project „Teach4Reach 2.0 – Teaching the Global Goals: Teaching the Global Goals: Leveraging teacher educators’ professionalism for sustainable development“ (10/2023-09/2025)
- Teaching at the Department of Teacher Education and the Department of Education
- Lecturing and networking activities in the above-mentioned areas (e. g. Network Vignette- and Anecdote Research)
Editorial Activities
- „Erfahrungsorientierte Bildungsforschung“, book series, Beltz-Juventa Verlag
- „Grundlagen und Kontroversen der Bildungswissenschaft“, book series of the ÖFEB section „Allgemeine Erziehungswissenschaft“, Verlag Springer VS
- Erziehungswissenschaftliche Revue (EWR), review journal, Klinkhardt Verlag
- Journal für Lehrer:innenbildung (jlb), Klinkhardt Verlag
- Frontiers in Education, section "Teacher Education"
Activites in scientific advisory boards
Scientific Profile
- Curriulum Vitae, short (PDF)
- Curriulum Vitae, long (PDF)
Publications
Showing entries 111 - 115 out of 137
Agostini E. Lektüre von Vignetten: Reflexive Zugriffe auf Erfahrungsvollzüge des Lernens. In Baur S, Peterlini HK, editors, An der Seite des Lernens. Erfahrungsprotokolle aus dem Unterricht an Südtiroler Schulen - ein Forschungsbericht. Innsbruck u.a.: StudienVerlag. 2016. p. 55-62. (Erfahrungsorientierte Bildungsforschung, Vol. 2).
Agostini E. Lernen im Spannungsfeld von Finden und Erfinden: zur schöpferischen Genese von Sinn im Vollzug der Erfahrung. Paderborn, München, Wien, Zürich: Ferdinand Schöningh, 2016. 325 p.
Agostini E. Rezension zu: Ragutt, Frank / Zumhof, Tim (Hg.): Hans Blumenberg: Pädagogische Lektüren. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften 2016. Erziehungswissenschaftliche Revue (EWR). 2016.
Köffler N, Agostini E. Schule als gewaltvolle Machtinstanz - Von schulischen Normen, Werten, Tabus und Zeichen der Revolte. SoziologieMagazin. 2016;2:41-59.
Agostini E. "Spielfeld" Schule: Grenzgänge im Zwischenfeld von Konvention und Aufbruch. In Baur S, Peterlini HK, editors, An der Seite des Lernens. Erfahrungsprotokolle aus dem Unterricht an Südtiroler Schulen - ein Forschungsbericht. Innsbruck u.a.: StudienVerlag. 2016. p. 67-70. (Erfahrungsorientierte Bildungsforschung, Vol. 2).
Showing entries 111 - 115 out of 137
Presentations
Cities as Learning Ecosystems. A systematic review of pedagogical pathways to enhance Quality of Life and Integral Wellbeing
Nazime Öztürk
,
Sibilla Montanari
,
Denis Francesconi
,
Evi Agostini
ECER 2025, Belgrade: Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives
Conference,
Talk or oral contribution
10.9.2025 - 10.9.2025
Joint Activities between and beyond Educational Institutions as a means to Enhance Community Learning? Insights from the City of Vienna
Nazime Öztürk
,
Sibilla Montanari
,
Denis Francesconi
,
Evi Agostini
ECER 2025, Belgrade: Charting the Way Forward: Education, Research, Potentials and Perspectives
Conference,
Talk or oral contribution
10.9.2025 - 10.9.2025
Phänomenologisches Arbeiten konkret – Vignetten und Anekdoten in der Lehrer:innenbildung
Evi Agostini
Anekdoten aus dem Projekt: Vom DDR-Heimatkundeunterricht zum Sachunterricht. Die Grundschule vor und nach 1989
Seminar/Workshop,
Talk or oral contribution
9.9.2025 - 9.9.2025
Framing PEA Conference: Power
Sabina Langer
,
Denis Francesconi
,
Nazario Zambaldi
,
Evi Agostini
PEA-Conference: Pedagogy, Ecology and the Arts conference: Power
Conference,
Talk or oral contribution
4.9.2025 - 4.9.2025
PEA-Conference: Pedagogy, Ecology and the Arts conference: Power
Sabina Langer
,
Evi Agostini
,
Denis Francesconi
,
Nazario Zambaldi
PEA-Conference: Pedagogy, Ecology and the Arts conference: Power
Conference,
Organisation of ...
4.9.2025 - 6.9.2025
