Assoz. Prof. Mag. Dr. Michelle Proyer
Assoz. Prof. Mag. Dr. Michelle Proyer
Porzellangasse 4
1090 Wien
Office hours: by arrangement
Key Research Areas
- Dealing with diversity in school - focus on disability
- Inclusive education in school and out-of-school settings
- Inclusive didactics and inclusion in teacher education
- Disability at the intersection of gender/diversity, culture, human rights, development, religion and school/formal and non-formal educational structures
- Participatory approaches to research in inclusive pedagogy
- Intersection of education, disability and flight
- Transculturality with focus on disability, migration and flight
Fields of activity
- Teaching in the area of general principles of educational science and in the specialization inclusive pedagogy (focus: impairments)
- (Participatory) research activites in the afore mentioned research areas
- Talks and networking in the afore mentioned areas
Scientific profile
Publications
Kulturelle und altersbezogene Diversität an Hochschulen durch die Entwicklung von neuen Weiterbildungsprogrammen fördern. / Resch, Katharina; Proyer, Michelle; Kremsner, Gertraud; Demmer, Julia.
In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung, Vol. 15, No. 3, 2020, p. 195-206.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Reflexion der Kurspraktika – Perspektiven der Mentor*innen und Mentees. / Gerwisch, Karoline; Strehn, Denise; Kieffer, Nicolas; Proyer, Michelle.
Inklusion von Lehrkräften nach der Flucht: Über universitäre Ausbildung zum beruflichen Wiedereinstieg. ed. / Gertraud Kremsner; Michelle Proyer; Gottfried Biewer. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2020. p. 184 - 193.Publication: Contribution to book › Chapter
Refugee education approaches and strategies in Central Europe. / Proyer, Michelle; Subasi Singh, Seyda; Pellech, Camilla; Möhlen, Lisa-Katharina.
An overview of refugee education in Europe. ed. / Fabio Davigo. 2020. p. 48-56.Publication: Contribution to book › Chapter
Refugee education approaches and strategies in Southeast Europe. / Khawaja, Iram; Subasi Singh, Seyda; Proyer, Michelle; Möhlen, Lisa-Katharina; Deiß, Helena; Simovska, Venka; Dovigo, Fabio.
An overview of refugee education in Europe. ed. / Fabio Dovigo. 2020. p. 57-72.Publication: Contribution to book › Chapter
The Art of Inclusion: Modellierung polyästhetischer Ansätze in der Inklusion. / Schnabl-Andritsch, Nora ; Roy, Virginie; Proyer, Michelle.
All inclusive?! Aspekte einer inklusiven Musik- und Tanzpädagogik. 2020.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
The Jagged Road to an Uncertain Future : Ethiopian Female University Students with Disabilities. / Bekele, Yirgashewa; Proyer, Michelle; Lehtomäki, Elina.
Inclusion as Social Justice: Theory and Practice in African Higher Education. ed. / Amasa P. Ndofirepi ; Martin Musengi. Vol. 5 Leiden; Boston : Brill | Sense, 2020. p. 320-340 (African higher education : developments and perspectives).Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Vom Universal Design for Learning zum Local Universal Design for Inclusive Education – ein Plädoyer für inklusive Wurzeln. / Kremsner, Gertraud; Proyer, Michelle; Baesch, Sophia.
In: Sonderpädagogische Förderung heute, No. 01/2020, 2020, p. 34-46.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
„Wir schaffen das!“ : Bildungswissenschaftliche (Re-)Qualifizierung für ehemalige Lehrpersonen mit Fluchthintergrund in Wien. / Proyer, Michelle; Rasul, Jomard (Corresponding author).
Lehrer/innen-Bildung im Kontext von Fluchtmigration : Perspektiven, Erkundungen und Impulse. ed. / Anna Aleksandra Wojciechowicz; Daniela Niesta Kayser; Miriam Vock. Weinheim & Basel : Beltz Juventa, 2020. p. 140-150.Publication: Contribution to book › Chapter
Doing inclusive research : Möglichkeiten und Begrenzungen gemeinsamer Forschungspraxis. / Kremsner, Gertraud (Corresponding author); Proyer, Michelle.
In: Österreichische Zeitschrift für Soziologie, Vol. 44, No. 3, 12.2019, p. 61-81.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Ambivalenzen der Anerkennung beruflicher Qualifikationen von international ausgebildeten Lehrkräften mit Fluchterfahrung in Österreich unter Berücksichtigung europaweiter Entwicklungen. / Resch, Katharina; Terhart, Henrike; Kremsner, Gertraud; Pellech, Camilla; Proyer, Michelle.
In: SWS-Rundschau, Vol. 2019, No. 3, 04.10.2019, p. 255-274.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review