Assoz. Prof. Mag. Dr. Michelle Proyer


Assoz. Prof. Mag. Dr. Michelle Proyer

Porzellangasse 4
1090 Wien

T: +43-1-4277-60066
michelle.proyer@univie.ac.at

Office hours: by arrangement

Current teaching


Key Research Areas

  • Dealing with diversity in school - focus on disability
  • Inclusive education in school and out-of-school settings
  • Inclusive didactics and inclusion in teacher education
  • Disability at the intersection of gender/diversity, culture, human rights, development, religion and school/formal and non-formal educational structures
  • Participatory approaches to research in inclusive pedagogy
  • Intersection of education, disability and flight
  • Transculturality with focus on disability, migration and flight

 

Fields of activity

  • Teaching in the area of general principles of educational science and in the specialization inclusive pedagogy (focus: impairments)
  • (Participatory) research activites in the afore mentioned research areas
  • Talks and networking in the afore mentioned areas


Scientific profile

Publications


Kulturelle und altersbezogene Diversität an Hochschulen durch die Entwicklung von neuen Weiterbildungsprogrammen fördern. / Resch, Katharina; Proyer, Michelle; Kremsner, Gertraud; Demmer, Julia.

In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung, Vol. 15, No. 3, 2020, p. 195-206.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Reflexion der Kurspraktika – Perspektiven der Mentor*innen und Mentees. / Gerwisch, Karoline; Strehn, Denise; Kieffer, Nicolas; Proyer, Michelle.

Inklusion von Lehrkräften nach der Flucht: Über universitäre Ausbildung zum beruflichen Wiedereinstieg. ed. / Gertraud Kremsner; Michelle Proyer; Gottfried Biewer. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2020. p. 184 - 193.

Publication: Contribution to bookChapter


Refugee education approaches and strategies in Central Europe. / Proyer, Michelle; Subasi Singh, Seyda; Pellech, Camilla; Möhlen, Lisa-Katharina.

An overview of refugee education in Europe. ed. / Fabio Davigo. 2020. p. 48-56.

Publication: Contribution to bookChapter


Refugee education approaches and strategies in Southeast Europe. / Khawaja, Iram; Subasi Singh, Seyda; Proyer, Michelle; Möhlen, Lisa-Katharina; Deiß, Helena; Simovska, Venka; Dovigo, Fabio.

An overview of refugee education in Europe. ed. / Fabio Dovigo. 2020. p. 57-72.

Publication: Contribution to bookChapter


The Art of Inclusion: Modellierung polyästhetischer Ansätze in der Inklusion. / Schnabl-Andritsch, Nora ; Roy, Virginie; Proyer, Michelle.

All inclusive?! Aspekte einer inklusiven Musik- und Tanzpädagogik. 2020.

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


The Jagged Road to an Uncertain Future : Ethiopian Female University Students with Disabilities. / Bekele, Yirgashewa; Proyer, Michelle; Lehtomäki, Elina.

Inclusion as Social Justice: Theory and Practice in African Higher Education. ed. / Amasa P. Ndofirepi ; Martin Musengi. Vol. 5 Leiden; Boston : Brill | Sense, 2020. p. 320-340 (African higher education : developments and perspectives).

Publication: Contribution to bookChapterpeer-review


Vom Universal Design for Learning zum Local Universal Design for Inclusive Education – ein Plädoyer für inklusive Wurzeln. / Kremsner, Gertraud; Proyer, Michelle; Baesch, Sophia.

In: Sonderpädagogische Förderung heute, No. 01/2020, 2020, p. 34-46.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


„Wir schaffen das!“ : Bildungswissenschaftliche (Re-)Qualifizierung für ehemalige Lehrpersonen mit Fluchthintergrund in Wien. / Proyer, Michelle; Rasul, Jomard (Corresponding author).

Lehrer/innen-Bildung im Kontext von Fluchtmigration : Perspektiven, Erkundungen und Impulse. ed. / Anna Aleksandra Wojciechowicz; Daniela Niesta Kayser; Miriam Vock. Weinheim & Basel : Beltz Juventa, 2020. p. 140-150.

Publication: Contribution to bookChapter


Doing inclusive research : Möglichkeiten und Begrenzungen gemeinsamer Forschungspraxis. / Kremsner, Gertraud (Corresponding author); Proyer, Michelle.

In: Österreichische Zeitschrift für Soziologie, Vol. 44, No. 3, 12.2019, p. 61-81.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Ambivalenzen der Anerkennung beruflicher Qualifikationen von international ausgebildeten Lehrkräften mit Fluchterfahrung in Österreich unter Berücksichtigung europaweiter Entwicklungen. / Resch, Katharina; Terhart, Henrike; Kremsner, Gertraud; Pellech, Camilla; Proyer, Michelle.

In: SWS-Rundschau, Vol. 2019, No. 3, 04.10.2019, p. 255-274.

Publication: Contribution to journalArticlepeer-review


Talks, oral contributions

Showing entries 1 - 5 out of 130

Umgangs- und Widerstandsformen im Feld Schule – Corona als Gamechanger in institutionalisierten Bildungs- und Lebenswelten

Michael Doblmair , Susanne Prummer , Michelle Proyer
IFO 2023
Conference, Talk or oral contribution
10.2.2023 - 10.2.2023

Education in Times of Crisis. Global Perspectives on Inclusive Education Beyond COVID

Simon Reisenbauer , Michelle Proyer , Seyda Subasi Singh , Siriparn Sriwanyong , Tamala Boonyakarn
Education in Times of Crisis. Global Perspectives on Inclusive Education Beyond COVID
Seminar/Workshop, Organisation of ...
28.11.2022 - 28.11.2022

Von diagnostischen Kategorien zu diagnosegeleiteter Praxis - Zur Konzeptualisierung (inklusions-)pädagogischer Diagnostik

Eva Verena Kleinlein , Michelle Proyer
Perspektiven zur Pädagogischen Diagnostik im Kontinuum der Lehrer*innenbildung
Conference, Talk or oral contribution
19.11.2022 - 19.11.2022

Workshop on Education in Crises

Simon Reisenbauer , Michelle Proyer , Siriparn Sriwanyong , Tamala Boonyakarn
Workshop on Education in Crises
Seminar/Workshop, Organisation of ...
27.10.2022 - 27.10.2022

Srinakharinwirot University

Simon Reisenbauer , Michelle Proyer
Research
23.10.2022 - 4.11.2022

Showing entries 1 - 5 out of 130