Assoz. Prof. Mag. Dr. Michelle Proyer
Assoz. Prof. Mag. Dr. Michelle Proyer
Porzellangasse 4
1090 Wien
Office hours: by arrangement
Key Research Areas
- Dealing with diversity in school - focus on disability
- Inclusive education in school and out-of-school settings
- Inclusive didactics and inclusion in teacher education
- Disability at the intersection of gender/diversity, culture, human rights, development, religion and school/formal and non-formal educational structures
- Participatory approaches to research in inclusive pedagogy
- Intersection of education, disability and flight
- Transculturality with focus on disability, migration and flight
Fields of activity
- Teaching in the area of general principles of educational science and in the specialization inclusive pedagogy (focus: impairments)
- (Participatory) research activites in the afore mentioned research areas
- Talks and networking in the afore mentioned areas
Scientific profile
Publications
Ankommen reloaded : Zur teil-partizipativen Entwicklung und Installierung einer pädagogischen Bildungsmaßnahme für „forced migrant”-Lehrer*innen. / Proyer, Michelle; Kremsner, Gertraud; Pellech, Camilla; Doblmair, Michael.
Ist inklusive Schule möglich? : Nationale und internationale Perspektiven. ed. / Jasmin Donlic; Elisabeth Jaksche-Hoffman; Hans Karl Peterlini. Transcript Verlag, 2019. p. 161-178.Publication: Contribution to book › Chapter
Publication: Electronic/multimedia output › Web publication
Behinderung und Gesellschaft : Ein universitärer Beitrag zum Gedenkjahr 2018. / Biewer, Gottfried (Editor); Proyer, Michelle (Editor).
Wien : Universität Wien, 2019. 182 p.Publication: Book › Collection
Arbeitsmarktintegration von geflüchteten Lehrkräften am Beispiel eines Zertifikatskurses der Universität Wien. / Resch, Katharina; Kremsner, Gertraud; Proyer, Michelle; Pellech, Camilla; Studener-Kuras, Regina; Biewer, Gottfried.
Flüchtigkeiten: Sozialwissenschaftliche Debatten. 2. Band der Schriftenreihe “Sozialwissenschaften und Berufspraxis”. ed. / Birgit Blättel-Minck; Torsten Noack; Corinna Onnen; Katrin Späte; Rita Stein-Redent. Wiesbaden : Springer Fachmedien Wiesbaden, 2019. p. 189-207.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
Cologon : A Game to Foster Communication Skills in Inclusive Education. / Steinboeck, Matthias; Luckner, Naemi; Kayali, Fares; Proyer, Michelle; Kremsner, Gertraud.
Proceedings of the 14th International Conference on the Foundations of Digital Games (FDG '19). ed. / Foaad Khosmood; Johanna Pirker; Thomas Apperley; Sebastian Deterding. New Yor : ASSOC COMPUTING MACHINERY, 2019. p. 1-5 51.Publication: Contribution to book › Contribution to proceedings › peer-review
„Die Guten ins Töpfchen, die Schlechten ins Kröpfchen“ : Von willkürlichen Demarkationen, Grenzziehungen und Zuordnungen in der Integration/Inklusion. / Proyer, Michelle.
Inklusion im Spannungsfeld von Normalität und Diversität: Grundfragen der Bildung und Erziehung. ed. / Elisabeth von Stechow; Philipp Hackstein; Kirsten Müller; Marie Esefeld; Barbara Klocke. Vol. 1 Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2019. p. 184 - 191.Publication: Contribution to book › Chapter
Digitaler Spielplatz Schule? / Möhlen, Lisa-Katharina; Osimk, Nicole; Proyer, Michelle; Kremsner, Gertraud.
In: Behinderte Menschen. Zeitschrift für gemeinsames Leben, Lernen und Arbeiten, No. 06/2019, 2019.Publication: Contribution to journal › Article › peer-review
Doing Participatory Stories Research – Detoxing Narratives. / Krause, Sabine; Kremsner, Gertraud; Proyer, Michelle; Zahnd, Raphael.
Doing Educational Research: Overcoming Challenges in Practice. ed. / Marit Honerod Hoveid; Lucian Ciolan; Angelika Paseka; Sofia Marques da Silva. Los Angeles : Sage Publications Ltd., 2019. p. 114-131.Publication: Contribution to book › Chapter › peer-review
*(Hoch-)Begabung revisited – Ableismuskritische Perspektiven auf *Leistungsfähigkeit im Kontext *Behinderung. / Proyer, Michelle; Kremsner, Gertraud.
In: Erziehung und Unterricht: österreichische pädagogische Zeitschrift, Vol. 1-2/2019, 2019, p. 75-83.Publication: Contribution to journal › Article
Inklusive Lehrer*innenbildung zwischen Anspruch und Wirklichkeit : Anmerkungen zur Implementierung des Studiengangs Inklusive Pädagogik (Fokus Beeinträchtigungen). / Proyer, Michelle.
Sonderschule: Vorwärts - rückwärts. ed. / Florian Jilek-Bergmaier; Barbara Falkinger; Rainer Grubich; Gabriele Lener; Michael Rittberger. StudienVerlag, 2019. p. 74-80 (Schulheft, Vol. 174/2019).Publication: Contribution to book › Chapter