Assoz. Prof.in dott.ssa mag.a phil. habil. Evi Agostini, PhD
Assoz. Prof. Dott.ssa.mag. Dott. ric. Evi Agostini
Porzellangasse 4
1090 Wien
Room: 324B
Consultation hour: by appointment via mail.
Main Areas of Research
- Phenomenological Educational Scences (s. video)
- Phenomenological Teaching and Learning Research as well as pedagogical Professionalization Research
- Responsive School Development
- Aesthetic Education
- Pedagogical Ethos
- Sustainability and good life
Functions
- Director of Studies - Education Directorate of Doctoral Studies
- Spokesperson of the professorial curia at the Centre for Teacher Education
- Member of the Centre Conference
- Member of the Faculty Conference
- Member of the Teacher Education Study Commission
- Substitute member of the Educational Science Study Commission
Fields of Activity
- Leader of the FWF-project „EQoL – Teaching the Good Life. Theory, Policy and Practice in Education to Promote Quality of Life in the 21st Century“ (12/2023-11/2026)
- Co-leader of the OeAD-project „Teach4Reach 2.0 – Teaching the Global Goals: Teaching the Global Goals: Leveraging teacher educators’ professionalism for sustainable development“ (10/2023-09/2025)
- Teaching at the Department of Teacher Education and the Department of Education
- Lecturing and networking activities in the above-mentioned areas (e. g. Network Vignette- and Anecdote Research)
Editorial Activities
- „Erfahrungsorientierte Bildungsforschung“, book series, Beltz-Juventa Verlag
- „Grundlagen und Kontroversen der Bildungswissenschaft“, book series of the ÖFEB section „Allgemeine Erziehungswissenschaft“, Verlag Springer VS
- Erziehungswissenschaftliche Revue (EWR), review journal, Klinkhardt Verlag
- Journal für Lehrer:innenbildung (jlb), Klinkhardt Verlag
- Frontiers in Education, section "Teacher Education"
Activites in scientific advisory boards
Scientific Profile
- Curriulum Vitae, short (PDF)
- Curriulum Vitae, long (PDF)
Publications
Showing entries 111 - 115 out of 127
Agostini E. Zwischenräume des Nicht-mehr und Noch-nicht: Soziales Lernen im Spannungsfeld von fremder Anziehung und eigener Abwehr. In Baur S, Peterlini HK, editors, An der Seite des Lernens. Erfahrungsprotokolle aus dem Unterricht an Südtiroler Schulen - ein Forschungsbericht. Innsbruck u.a.: StudienVerlag. 2016. p. 126-129. (Erfahrungsorientierte Bildungsforschung, Vol. 2).
Agostini E. Bildende Zwischenräume im Spannungsfeld von fremder Anziehung und eigener Abwehr: Kongress der Österreichischen Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen (ÖFEB). Lernräume gestalten. 2015. 1 p.
Agostini E. The Many Facets Of "Creating"; A phenomenological Investigation Of "Creating" In The Learning Process. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2015;191:2494-2499. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.04.499
Agostini E. Zur produktiven Vieldeutigkeit der Dinge in der Erfahrung des Lernens. In Brinkmann M, Kubac R, Rödel SS, editors, Pädagogische Erfahrung. Theoretische und empirische Perspektiven. Wiesbaden: Springer VS. 2015. p. 143-158. (Phänomenologische Erziehungswissenschaft, Vol. 1). doi: 10.1007/978-3-658-06618-5_8
Showing entries 111 - 115 out of 127
Presentations
Knowledge and professionalism in context of the Sustainable Development Goals
Wietske Boon
,
Ann-Kathrin Dittrich
,
Irma Eloff
,
Evi Agostini
,
Lucas Weinberg
EASA 2025 Conference
Conference,
Talk or oral contribution
21.1.2025 - 21.1.2025
Fachdidaktik pädagogisch denken: Das Potenzial phänomenologischer Vignettenforschung für die Geographiedidaktik
Evi Agostini
,
Anna Oberrauch
,
Gabriele Rathgeb
Formale Bildung in einer pluralen Gesellschaft. Bildungswissenschaften und Fachdidaktiken im Diskurs
Conference,
Talk or oral contribution
10.1.2025 - 10.1.2025
A phenomenological perspective on learning: Learning as experience
Evi Agostini
Visit of Lithuanian teachers
Lecture series, colloquium,
Talk or oral contribution
26.11.2024 - 26.11.2024
"Teaching the Good Life": Einblicke in ein Forschungsprojekt rund um Wiener Bildungsgrätzl
Evi Agostini
ILE-Netzwerktreffen: "Innovative Lernumgebungen im Dialog: Trends und Perspektiven"
Other,
Talk or oral contribution
21.11.2024 - 21.11.2024
„Teaching the Good Life”: Idee und Umsetzung lokaler Partizipationsmöglichkeiten an Schule und Gesellschaft am Beispiel des Wiener Bildungsgrätzls
Nazime Öztürk
,
Evi Agostini
Citizen self-formation: Politische Bildung von unten.
Conference,
Talk or oral contribution
8.11.2024 - 8.11.2024