Assoz. Prof.in dott.ssa mag.a phil. habil. Evi Agostini, PhD
Assoz. Prof. Dott.ssa.mag. Dott. ric. Evi Agostini
Porzellangasse 4
1090 Wien
Room: 324B
Consultation hour: by appointment via mail.
Main Areas of Research
- Phenomenological Educational Scences (s. video)
- Phenomenological Teaching and Learning Research as well as pedagogical Professionalization Research
- Responsive School Development
- Aesthetic Education
- Pedagogical Ethos
- Sustainability and good life
Functions
- Director of Studies - Education Directorate of Doctoral Studies
- Spokesperson of the professorial curia at the Centre for Teacher Education
- Member of the Centre Conference
- Member of the Faculty Conference
- Member of the Teacher Education Study Commission
- Substitute member of the Educational Science Study Commission
Fields of Activity
- Leader of the FWF-project „EQoL – Teaching the Good Life. Theory, Policy and Practice in Education to Promote Quality of Life in the 21st Century“ (12/2023-11/2026)
- Co-leader of the OeAD-project „Teach4Reach 2.0 – Teaching the Global Goals: Teaching the Global Goals: Leveraging teacher educators’ professionalism for sustainable development“ (10/2023-09/2025)
- Teaching at the Department of Teacher Education and the Department of Education
- Lecturing and networking activities in the above-mentioned areas (e. g. Network Vignette- and Anecdote Research)
Editorial Activities
- „Erfahrungsorientierte Bildungsforschung“, book series, Beltz-Juventa Verlag
- „Grundlagen und Kontroversen der Bildungswissenschaft“, book series of the ÖFEB section „Allgemeine Erziehungswissenschaft“, Verlag Springer VS
- Erziehungswissenschaftliche Revue (EWR), review journal, Klinkhardt Verlag
- Journal für Lehrer:innenbildung (jlb), Klinkhardt Verlag
- Frontiers in Education, section "Teacher Education"
Activites in scientific advisory boards
Scientific Profile
- Curriulum Vitae, short (PDF)
- Curriulum Vitae, long (PDF)
Publications
Showing entries 1 - 5 out of 128
Rödel SS, Schauer G, Christof E, Agostini E, Brinkmann M, Pham Xuan R et al. Das ELBE-Manual. In Schauer G, Christof E, Rödel SS, editors, Ethos im Lehrberuf: Das ELBE-Manual zum Einsatz in der Lehrer*innenbildung mit Kontextualisierungen und Ergänzungen. Beltz Juventa. 2025. p. 31-148. (Erfahrungsorientierte Bildungsforschung).
Agostini E, Mian S, Zadra C. In Touch with the More-than-Human World: A Phenomenological Perspective on Children’s Lifeworld Experiences. Scuola Democratica: Learning for Democracy. 2025.
Mian S, Agostini E. Learning and Teaching as Withdrawal: a Phenomenological Perspective on Fundamental Pedagogical Concepts. Pedagogia e Vita. 2025.
Agostini E. Pädagogisches Ethos im Angesicht des Fremden: Sieben Thesen im Hinblick auf die Professionalisierung von Pädagog*innen. In Barth U, Wiehl A, editors, Ethos in der Pädagogik – eine professionelle Haltung reflektieren und ausbilden. Erfahrungsorientierte Bildungsforschung. Weinheim: Beltz Juventa. 2025. p. 28-41
Agostini E. Phänomenologische Erziehungswissenschaft. In Buck MF, Bossek J, editors, Pädagogische Strömungen und Denkstile – die Spannbreite pädagogischen Denkens und Handelns sichtbar machen. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. 2025
Presentations
Sich-Verstehen in der Sache und im Anderen? Vignettenforschung "Nah am Werk"
Evi Agostini
,
Agnes Bube
Internationales Symposium zu Potenzial und Grenzen der Innsbrucker Vignetten- und Anekdotenforschung in der Annäherung an das Phänomen Verstehen
Conference,
Talk or oral contribution
30.8.2019 - 30.8.2019
Narrative Zugänge zum Lernen in der Praxisforschung: Besonderheiten und methodisch-didaktische Herausforderungen
Evi Agostini
3. Internationaler Kongress der Internationalen Gesellschaft für Schulpraktische Professionalisierung (IGSP)
Conference,
Talk or oral contribution
25.4.2019 - 25.4.2019
AERA Annual Meeting, Toronto 2019
Livia A. J. Rößler
,
Evi Agostini
Talk or oral contribution
8.4.2019 - 8.4.2019
Vignettenforschung 'Nah am Werk' – Potenziale für die (Aus)Bildung in Museum und Schule
Evi Agostini
10. Kunstpädagogisches Forschungskolloquium zu Fragen der professionsbezogenen künstlerischen und ästhetischen Bildung
Lecture series, colloquium,
Talk or oral contribution
8.2.2019 - 8.2.2019
Aisthesis – Pathos – Ethos. Möglichkeitsräume pädagogischer Achtsamkeit und Zuwendung
Evi Agostini
Habilitationsvortrag
Other,
Talk or oral contribution
6.2.2019 - 6.2.2019
Showing entries 121 - 125 out of 142