Assoz. Prof.in dott.ssa mag.a phil. habil. Evi Agostini, PhD
Assoz. Prof. Dott.ssa.mag. Dott. ric. Evi Agostini
Porzellangasse 4
1090 Wien
Room: 324B
Consultation hour: by appointment via mail.
Main Areas of Research
- Phenomenological Educational Scences (s. video)
- Phenomenological Teaching and Learning Research as well as pedagogical Professionalization Research
- Responsive School Development
- Aesthetic Education
- Pedagogical Ethos
- Sustainability and good life
Functions
- Director of Studies - Education Directorate of Doctoral Studies
- Spokesperson of the professorial curia at the Centre for Teacher Education
- Member of the Centre Conference
- Member of the Faculty Conference
- Member of the Teacher Education Study Commission
- Substitute member of the Educational Science Study Commission
Fields of Activity
- Leader of the FWF-project „EQoL – Teaching the Good Life. Theory, Policy and Practice in Education to Promote Quality of Life in the 21st Century“ (12/2023-11/2026)
- Co-leader of the OeAD-project „Teach4Reach 2.0 – Teaching the Global Goals: Teaching the Global Goals: Leveraging teacher educators’ professionalism for sustainable development“ (10/2023-09/2025)
- Teaching at the Department of Teacher Education and the Department of Education
- Lecturing and networking activities in the above-mentioned areas (e. g. Network Vignette- and Anecdote Research)
Editorial Activities
- „Erfahrungsorientierte Bildungsforschung“, book series, Beltz-Juventa Verlag
- „Grundlagen und Kontroversen der Bildungswissenschaft“, book series of the ÖFEB section „Allgemeine Erziehungswissenschaft“, Verlag Springer VS
- Erziehungswissenschaftliche Revue (EWR), review journal, Klinkhardt Verlag
- Journal für Lehrer:innenbildung (jlb), Klinkhardt Verlag
- Frontiers in Education, section "Teacher Education"
Activites in scientific advisory boards
Scientific Profile
- Curriulum Vitae, short (PDF)
- Curriulum Vitae, long (PDF)
Publications
Showing entries 96 - 100 out of 128
Agostini E. Umgang mit Vielfalt lernen: Phänomenologisch orientierte Vignetten als Möglichkeitsräume bildender Verantwortung. 2017.
Köffler N, Agostini E. Vorwort. In Köffler N, Agostini E, Rößler JAL, editors, Literaturberge, Lorbeerkränze und Halbgötter. Lust- und frustvolle Geschichten rund ums Promovieren. Wattens, Wien: Berenkamp. 2017. p. 7-12
Köffler N, Agostini E. Tabu. Über welche Phänomene darf an formalen Bildungseinrichtungen, wie der Schule, nicht oder nur hinter vorgehaltener Hand oder verschlossener Türe gesprochen werden? Zeit für Wissenschaft - Der Wissenschaftspodcast (Universität Innsbruck) 2016.
Agostini E. Die produktive Kluft zwischen Lehren und Lernen. Oder: Spannung liegt in der Luft. In Baur S, Peterlini HK, editors, An der Seite des Lernens. Erfahrungsprotokolle aus dem Unterricht an Südtiroler Schulen - ein Forschungsbericht. Innsbruck u.a.: StudienVerlag. 2016. p. 77-80. (Erfahrungsorientierte Bildungsforschung, Vol. 2).
Köffler N, Agostini E, Kraler C. Frames and configurations in initial teacher education: ICSEI 2016: Connecting teachers, Schools and Systems: Creating the conditions for effective learning. Glasgow, Scotland, 6-9 January 2016, Abstracts. 2016. 1 p.
Showing entries 96 - 100 out of 128
Presentations
Zoom-Methodenwerkstatt
Evi Agostini
,
Ulrike Barth
,
Gabriele Rathgeb
,
Angelika Wiehl
Zoom-Methodenwerkstatt
Seminar/Workshop,
Organisation of ...
5.3.2025 - 5.3.2025
Revisited: Phänomenologische Forschungen und forschungsmethodische Überlegungen
Evi Agostini
4. Schreibklausur des Forschungskolloquiums unibz-TUD
Lecture series, colloquium,
Talk or oral contribution
18.2.2025 - 18.2.2025
Knowledge and professionalism in context of the Sustainable Development Goals
Wietske Boon
,
Ann-Kathrin Dittrich
,
Irma Eloff
,
Evi Agostini
,
Lucas Weinberg
EASA 2025 Conference
Conference,
Talk or oral contribution
21.1.2025 - 21.1.2025
Fachdidaktik pädagogisch denken: Das Potenzial phänomenologischer Vignettenforschung für die Geographiedidaktik
Evi Agostini
,
Anna Oberrauch
,
Gabriele Rathgeb
Formale Bildung in einer pluralen Gesellschaft. Bildungswissenschaften und Fachdidaktiken im Diskurs
Conference,
Talk or oral contribution
10.1.2025 - 10.1.2025
A phenomenological perspective on learning: Learning as experience
Evi Agostini
Visit of Lithuanian teachers
Lecture series, colloquium,
Talk or oral contribution
26.11.2024 - 26.11.2024