Univ.-Prof. Dr. Nele Kampa
Univ.-Prof. Dr. Nele Kampa
Porzellangasse 4
1090 Wien
Room: 1OG41
Consultation hours: by appointment
Research focus
- Student abilities in science and mathematics
- Heterogeneity of students and teachers
- Teaching quality in heterogeneous learning settings
- Competencies and outcomes in upper secondary education
Scientific Profile
Current projects
- PULS:E
- Heterogeneity in the Classroom (HeKla)
- Matura in Austria
- Project Study & School
Publications
Lüftenegger M, Kampa N, Pietsch M. Nutzung von Daten für die Schul- und Unterrichtsentwicklung. In Nationaler Bildungsbericht Österreich 2024. Wien: BMBWF. 2024. p. 513-560
Holzer J, Grützmacher L, Ludwig S, Bacher J, Dumont H, Kampa N et al. Bildung gemeinsam gestalten: Empfehlungen für Projekte in Kooperation zwischen Wissenschaft, Politik und Praxis. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. 2024. Epub 2024. doi: 10.1007/s11618-024-01273-0
Kampa N. Anforderungen und Erwartungen an Lehrkräfte mit Berufsqualifikation aus dem Ausland. Eine Verortung am Beispiel des InterTeach-Programms in Schleswig-Holstein. In Wie gelingt der berufliche Einstieg von geflüchteten und migrierten Lehrkräften in Deutschland?: Theoretische und konzeptionelle Überlegungen, Erfahrungen und Handlungsbedarfe. Basel. 2023. p. 135-150
Kampa N, Duttle T, Pommerening K, Schneider M. Anforderungen und Erwartungen an Lehrkräfte mit Berufsqualifikation im Ausland: Eine Verortung am Beispiel des InterTeach-Programms in Schleswig-Holstein. In Wie gelingt der berufliche Einstieg von geflüchteten und migrierten Lehrkräften in Deutschland: Theoretische und konzeptionelle Überlegungen, Erfahrungen und Handlungsbedarfe. Beltz Juventa. 2023. p. 135
Ropohl M, Weimar H, Arnold J, Boegel S, Kampa N, Opfermann M. Der Prozess formativen Assessments beim Experimentieren: Welche Rolle spielt die kognitive Belastung? In Buholzer A, Brovelli D, editors, Formatives Assessment: Perspektiven für Unterricht und Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Münster: Waxmann Verlag. 2023. p. 83-100
Schiefer J, Edelsbrunner P, Bernholt A, Kampa N, Nehring A. Epistemic beliefs in science: A systematic integration of evidence from multiple studies. Educational Psychology Review. 2022 Sept;34(3):1541–1575. doi: 10.1007/s10648-022-09661-w
Voitle F, Heuckmann B, Kampa N, Kremer K. Assessing students' epistemic beliefs related to professional and school science. International Journal of Science Education. 2022 Apr 13;44(6):1000-1020. doi: 10.1080/09500693.2022.2059821
Schiefer J, Bernholt A, Kampa N. A closer look at elementary school students’ epistemic beliefs: Latent profiles capturing concepts of knowledge and knowing in science. Learning and Individual Differences. 2021 Dec 1;92:102059. doi: 10.1016/j.lindif.2021.102059
Saß S, Schütte K, Kampa N, Köller O. Continuous time models support the reciprocal relations between academic achievement and fluid intelligence over the course of a school year. Intelligence: a multidisciplinary journal. 2021 Jun;87:101560. doi: 10.1016/j.intell.2021.101560
Kampa N, Scherer R, Saß S, Schipolowski S. The relation between science achievement and general cognitive abilities in large-scale assessments. Intelligence: a multidisciplinary journal. 2021 May;86:101529. doi: 10.1016/j.intell.2021.101529
Kampa N, Krämer S, Hannover B. Secondary school leaving examinations: The impact of expectancies, values, and dimensional comparisons on male and female students’ science-oriented choices. Frontiers in Education. 2020 Oct 30;5:545608. doi: 10.3389/feduc.2020.545608
Kampa N. Herkunftsmerkmale. In Cramer C, König J, Rothland M, Blömeke S, editors, Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung . Verlag Julius Klinkhardt. 2020. p. 804-810
Mayer J, Wellnitz N, Klebba N, Kampa N. Kompetenzstufenmodelle im Fach Biologie. In Stanat P, Schipolowski S, Mahler N, Weirich S, Henschel S, editors, IQB-Bildungstrend 2018. Waxmann Verlag. 2019. p. 72-81
Saß S, Kampa N. Self-concept profiles in lower secondary level - An explanation for gender differences in science course selection? Frontiers in Psychology. 2019 Apr 24;10:836. doi: 10.3389/fpsyg.2019.00836
Kampa N, Wagner H, Köller O. The standard setting process: Validating interpretations of stakeholders. Large-scale Assessments in Education. 2019 Feb 18;7:3. doi: 10.1186/s40536-019-0071-8
Kampa N, Hinz H, Haag N, Köller O. Standardbezogene Kompetenzen im Fach Mathematik am Ende der gymnasialen Oberstufe: Ein Vergleich über eine Linking-Studie. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. 2018 Feb;21(1):121-141. doi: 10.1007/s11618-017-0777-8
Saß S, Kampa N, Köller O. The interplay of g and mathematical abilities in large-scale assessments across grades. Intelligence: a multidisciplinary journal. 2017 Jul;63:33-44. doi: 10.1016/j.intell.2017.05.001
Haschke L, Kampa N, Hahn I, Köller O. Setting standards to a scientific literacy test for adults using the item-descriptor (ID) matching method. In Blömeke S, Gustafsson JE, editors, Standard setting in education. Berlin: Springer International Publishing AG . 2017. p. 319-339. (Methodology of Educational Measurement and Assessment). doi: 10.1007/978-3-319-50856-6_18
Kampa N, Köller O. German national proficiency scales in biology: Internal structure, relations to general cognitive abilities and verbal skills. Science & Education. 2016 Sept;100(5):903-922. doi: 10.1002/sce.21227
Kampa N, Neumann I, Heitmann P, Kremer K. Epistemological beliefs in science - a person-centered approach to investigate high school students' profiles. Contemporary Educational Psychology. 2016 Jul;46:81-93. doi: 10.1016/j.cedpsych.2016.04.007