Univ.-Prof. DI Dr. Fares Kayali
Univ.-Prof. DI Dr.techn. Fares Kayali
Porzellangasse 4
1090 Wien
Room: 1OG40
Office hours: Thursdays 15:00 - 16:00, by appointment only, per email
Research focus
- Participative Design and Human-Computer Interaction in the context of education
- Game-based Learning and Gamification
- Technology-based teaching and learning
- Digitisation in education
- Motivational enhancement and technology-enhanced learning
Activities
- Teaching in the field of digitisation in education
- Scientific projekt management
Projects
- Teaching Digital Thinking
- We:Design
- Working Sober
- Serious Game Changers
- Researchgroup #YouthMediaLife (Core Team Member)
Scientific Profile
Publications
Braun C, Kayali F, Moser T. Aufwände für Lehrende im Einsatz von 360-Medien in der Lehre. 2022. Paper presented at DELFI 2022, Karlsruhe, Germany.
Kayali F. Distance Learning während der COVID 19 Pandemie Eine Bestandsaufnahme.. 2022. Paper presented at ÖEFEB 2022, Graz, Austria.
Kayali F, Brandhofer G, Ebner M, Luckner N, Schön S, Trültzsch-Wijnen C. Distance Learning 2020: Rahmenbedingungen, Risiken und Chancen. In Nationaler Bildungsbericht Österreich 202: Ausgewählte Entwicklungsfelder. Vol. 3. Wien: Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung . 2022. p. 337-373 doi: 10.17888/nbb2021-3
Kayali F, Haselberger D. Dorothy und die Zauberer der Digitaltechnik: Zur Dialektik der digitalen Bildung. Schulheft. 2022;188:31-40.
Haselberger D, Kayali F. Dorothy und die Zauberer der Digitaltechnik Versuch einer kritischen Didakt ik digitaler Bildung. Ein Essay. Medienimpulse. Medienimpulse: Beiträge zur Medienpädagogik. 2022;60(2). doi: https://doi.org/10.21243/mi-02-22-08
Taufner J, Kayali F, Günther EA, Göbl B, Comber O, Freiler A et al. Ergänzung zur Stellungnahme des Zentrums für Lehrerinnenbildung der Universität Wien zum Lehrplan Digitale Grundbildung. Medienimpulse: Beiträge zur Medienpädagogik. 2022;60(3). doi: https://doi.org/10.21243/mi-03-22-05
Braun C, Kayali F, Moser T. Erstellung und Einsatz von 360 Grad Medien in der Lehre leicht gemacht. MedienPädagogik. Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung. 2022;47:129-134. doi: 10.18420/delfi2022-024
Steinböck M, Kayali F, Krendl M, Deschmann F. Evoking ambivalence through game design. 2022. Paper presented at FDG, Athens, Greece.
Göbl B, Günther EA, Kayali F. Herausforderungen und Potentiale des „Computational Empowerment“ in der Lehrer*innenbildung. 2022. ÖFEB-Kongress 2022, Graz, Austria.
Hu P, Hödl O, Reichl P, Kayali F, Eibensteiner I, Taufner B et al.. muco: A Music Computing Learning Application. 2022. Paper presented at Sound and Music Computing Conference 2022, Saint-Etienne, France. doi: https://zenodo.org/record/6572881
Kayali F. Reigns: Ein Politiksimulator für die Hosentasche. In Ancuta S, Preisinger A, editors, Digitale und analoge Politiksimulatoren. Wien: edition polis. 2022. p. 22-23
Günther EA, Kayali F, Göbl B. Soziale Gerechtigkeit und digitale Bildung zusammen denken.. 2022. Paper presented at ÖEFEB 2022, Graz, Austria.
Günther EA, Kayali F. Intersectional Interference in Digital Literacy.. 2021. 15th Conference of the European Sociology Association, Barcelona, Spain.
Haselberger D, Steinböck M, Kayali F. Facilitating Interpersonal Exchange on Digital Transformations by Anchoring a MOOC in a Distance-Learning University Course. 2021. Paper presented at FIE 2021: Frontiers in Education , Lincoln, Nebraska, United States.
Prahm C, Sturma A, Vujaklija I, Kayali F. Novel Technologies in Upper Extremity Rehabilitation. In Bionic Limb Reconstruction. Axel Springer Verlag AG. 2021
Götzenbrucker G, Schwarz V, Kayali F. Youth and Interculturality in Vienna: Gaming Intervention in Intercultural Contexts – Two Project Cases. In Knapp G, Krall H, editors, Youth Cultures in a Globalized World: Developments, Analyses and Perspectives. Springer-Verlag Berlin-Heidelberg. 2021. p. 207-224
Lawitschka A, Buehrer S, Bauer D, Peters K, Silbernagl M, Zubarovskaya N et al. A Web-Based Mobile App (INTERACCT App) for Adolescents Undergoing Cancer and Hematopoietic Stem Cell Transplantation Aftercare to Improve the Quality of Medical Information for Clinicians: Observational Study. JMIR mHealth and uHealth. 2020 Jun;8(6):e18781. doi: 10.2196/18781
Hödl O, Bartmann C, Kayali F, Löw C, Purgathofer P. Large-scale audience participation in live music using smartphones. Journal of New Music Research. 2020 Feb 9;49(2):192-207. doi: 10.1080/09298215.2020.1722181
Steinböck M (Editorial Journalist), Kayali F (Contributor), krendl M (Editorial Journalist), deschmann F (Editorial Journalist). AmbiGame (distributed mobile game for ethics education) 2020.