Eva Verena Kleinlein, B.A. M.Ed. M.Ed.
Eva Verena Kleinlein, B.A. M.Ed. M.Ed.
Porzellangasse 4
1090 Wien
Room: 335
Office hours: by arrangement
Key Research Areas
- International perspectives on inclusion education
- Transcultural constructions of heterogeneity
- Diagnostics & Inclusion
- Digital methods in qualitative research
- Grounded Theory Methodology
- International comparative research on inclusive teacher education
- Well-being and education in the context of refuge and migration
Fields of activity
- Research activities in the afore mentioned fields
- Qualitative research with pupils and teachers
- Lectures and cooperation activities in the afore mentioned fields
Scientific profile
Publications
Showing entries 1 - 8 out of 8
Moehlen LK, Parg YJ, Proyer M, Vrebac AM, Kleinlein EV. The role of teachers dealing with dilemma caused by the international right to inclusive education and the SEN assessment practices in Austria. European Journal of Special Needs Education. 2024 Jun 24;1-18. doi: 10.1080/08856257.2024.2370147
Kleinlein E, Möhlen LK, Proyer M. "Drei Mal negativ im falschen Lehrplan beurteilt bis jemand kommt“ – der Inklusion-Diagnostik-Komplex in Österreich. In Schreiner C, Schauer G, Kraler C, editors, Pädagogische Diagnostik und Lehrer:innenbildung. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. 2024. p. 67-77
Kleinlein EV. Asynchronous Narrative Audio-Messages: An Internet-Based Qualitative Method for Data Collection in International Research. In Weich A, Macgilcrist F, editors, Postdigital Participation in Education. Springer Nature Switzerland. 2023. p. 199-230 doi: 10.1007/978-3-031-38052-5_10
Müller N, Obermayr T, Paudel F, Hager B, Doblmair M, Kleinlein EV et al. Reading Inclusion – (Um-)Wege durch das Labyrinth des Inklusionsbegriffs. In Hoffmann M, Hoffmann T, Pfahl L, Rasell M, Richter H, Seebo R, Sonntag M, Wagner J, editors, Raum. Macht. Inklusion.: Inklusive Räume erforschen und entwickeln. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. 2023
Kleinlein EV. InSpots — Inclusive Schooling Practices of Teachers: How teachers worldwide overcome challenges of inclusive teaching 2022.
Reisenbauer S, Kleinlein EV. The Notion of Context in International Research on Inclusive Teaching Practices: Perspectives Derived from Reconstructive Research Approaches. In Amrhein B, Naraian S, editors, Reading Inclusion Divergently. Bingley: Emerald Publishing. 2022. p. 157-169. (International Perspectives on Inclusive Education, Vol. 19).
Kleinlein EV, Möhlen LK, Obermayr T. Abgestempelt – und nun? Zum Zusammenhang von Heterogenität, Diagnostik und Inklusion in der Schule: Subjektive Erfahrungswelt(en) und inklusive Schule (Tina Obermayr); Die Diagnose SPF und inklusive Schule (Lisa-Katharina Möhlen); Neuorientierung der Diagnostik für die inklusive Schule (Eva Kleinlein). Polis aktuell. 2021 Jul;(7/2021):7 – 8.
Showing entries 1 - 8 out of 8
Talks, oral contributions
Showing entries 41 - 50 out of 50
Lernen von, aus und mit der Krise. Zur Weiterentwicklung inklusiver Praxis durch die Auseinandersetzung mit Pädagogik in Krisenzeiten und -räumen
Eva Verena Kleinlein
IFO 2022 – 35. Jahrestagung der Inklusionsforscher*innen
Conference,
Talk or oral contribution
25.2.2022 - 25.2.2022
Im Labyrinth der Begriffe. Zu den komplexen Spiel-Räumen der Inklusion (Forschungswerkstatt)
Eva Verena Kleinlein
,
Tina Obermayr
,
Barbara Hager
,
Michelle Proyer
,
Florentine Paudel
,
Norina Müller
,
Michael Doblmair
IFO 2022 – 35. Jahrestagung der Inklusionsforscher*innen
Conference,
Talk or oral contribution
23.2.2022 - 23.2.2022
Science Slam Beitrag: Same, Same but Different - but still Same
Eva Verena Kleinlein
Edu Science Slam 2022
Other,
Talk or oral contribution
22.2.2022 - 22.2.2022
Same, Same but Different – Transkulturelle Analyse inklusionspädagogischer Interventionen in schulischen Settings
Eva Verena Kleinlein
DACH Nachwuchsakademie 2022
Summer/Winter school,
Talk or oral contribution
21.2.2022 - 21.2.2022
Zum Mehrwert transkultureller Forschung für die Weiterentwicklung inklusiver Schule. Auseinandersetzung mit zentralen Thesen und Argumenten
Eva Verena Kleinlein
Winter-School Emerging Researchers
Summer/Winter school,
Talk or oral contribution
8.11.2021 - 8.11.2021
Global Perspectives on Inclusive Schooling Practices of Teachers. Zur kontextübergreifenden Systematisierung inklusiver Praktiken anhand der Grounded Theory
Eva Verena Kleinlein
Nachwuchstagung des Interdisziplinären Zentrums für Bildungsforschung
Conference,
Talk or oral contribution
28.9.2021 - 28.9.2021
The Notion of Context in International Research on Inclusive Teaching Practices
Eva Verena Kleinlein
,
Simon Reisenbauer
ECER 2021 (Geneva Online)
Conference,
Talk or oral contribution
9.9.2021 - 9.9.2021
Inklusive digitale Hochschullehre? Überlegungen zur Zugänglichkeit und Barrierefreiheit von Onlinetools in der hochschulischen Lehre
Eva Verena Kleinlein
,
Michelle Proyer
,
Claudia Rauch
,
Katharina Felbermayr
,
Barbara Hager
,
Georg Edelmayer
Diversität Digital Denken – The Wider View
Conference,
Talk or oral contribution
8.9.2021 - 8.9.2021
Methoden der Forschung in Fachdidaktik und BildungswissenschaftSummer School des Zentrums für Lehrer*innenbildung 2021
Eva Verena Kleinlein
Methoden der Forschung in Fachdidaktik und Bildungswissenschaft<br/>Summer School des Zentrums für Lehrer*innenbildung 2021
Summer/Winter school,
Poster presentation
22.7.2021 - 22.7.2021
Methodenwoche der Pädagogischen Hochschule FHNW
Eva Verena Kleinlein
Methodenwoche der Pädagogischen Hochschule FHNW
Seminar/Workshop,
Talk or oral contribution
23.6.2021 - 23.6.2021
Showing entries 41 - 50 out of 50