Eva Verena Kleinlein, B.A. M.Ed. M.Ed.


Eva Verena Kleinlein, B.A. M.Ed. M.Ed.

Porzellangasse 4
1090 Wien
Room: 335

T: +43-1-4277-60047
eva.verena.kleinlein@univie.ac.at

Office hours: by arrangement

Current teaching


Key Research Areas

  • International perspectives on inclusion education 
  • Transcultural constructions of heterogeneity
  • Diagnostics & Inclusion
  • Digital methods in qualitative research
  • Grounded Theory Methodology
  • International comparative research on inclusive teacher education
  • Well-being and education in the context of refuge and migration

 

Fields of activity

  • Research activities in the afore mentioned fields 
  • Qualitative research with pupils and teachers
  • Lectures and cooperation activities in the afore mentioned fields

 

Scientific profile

Publications

Showing entries 1 - 8 out of 8
Kleinlein E, Möhlen LK, Proyer M. "Drei Mal negativ im falschen Lehrplan beurteilt bis jemand kommt“ – der Inklusion-Diagnostik-Komplex in Österreich. In Schreiner C, Schauer G, Kraler C, editors, Pädagogische Diagnostik und Lehrer:innenbildung. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. 2024. p. 67-77

Kleinlein EV. Asynchronous Narrative Audio-Messages: An Internet-Based Qualitative Method for Data Collection in International Research. In Weich A, Macgilcrist F, editors, Postdigital Participation in Education. Springer Nature Switzerland. 2023. p. 199-230 doi: 10.1007/978-3-031-38052-5_10

Müller N, Obermayr T, Paudel F, Hager B, Doblmair M, Kleinlein EV et al. Reading Inclusion – (Um-)Wege durch das Labyrinth des Inklusionsbegriffs. In Hoffmann M, Hoffmann T, Pfahl L, Rasell M, Richter H, Seebo R, Sonntag M, Wagner J, editors, Raum. Macht. Inklusion.: Inklusive Räume erforschen und entwickeln. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. 2023

Reisenbauer S, Kleinlein EV. The Notion of Context in International Research on Inclusive Teaching Practices: Perspectives Derived from Reconstructive Research Approaches. In Amrhein B, Naraian S, editors, Reading Inclusion Divergently. Bingley: Emerald Publishing. 2022. p. 157-169. (International Perspectives on Inclusive Education, Vol. 19).

Showing entries 1 - 8 out of 8

Talks, oral contributions

Showing entries 41 - 50 out of 50

Lernen von, aus und mit der Krise. Zur Weiterentwicklung inklusiver Praxis durch die Auseinandersetzung mit Pädagogik in Krisenzeiten und -räumen

Eva Verena Kleinlein
IFO 2022 – 35. Jahrestagung der Inklusionsforscher*innen
Conference, Talk or oral contribution
25.2.2022 - 25.2.2022

Im Labyrinth der Begriffe. Zu den komplexen Spiel-Räumen der Inklusion (Forschungswerkstatt)

Eva Verena Kleinlein , Tina Obermayr , Barbara Hager , Michelle Proyer , Florentine Paudel , Norina Müller , Michael Doblmair
IFO 2022 – 35. Jahrestagung der Inklusionsforscher*innen
Conference, Talk or oral contribution
23.2.2022 - 23.2.2022

Science Slam Beitrag: Same, Same but Different - but still Same

Eva Verena Kleinlein
Edu Science Slam 2022
Other, Talk or oral contribution
22.2.2022 - 22.2.2022

Same, Same but Different – Transkulturelle Analyse inklusionspädagogischer Interventionen in schulischen Settings

Eva Verena Kleinlein
DACH Nachwuchsakademie 2022
Summer/Winter school, Talk or oral contribution
21.2.2022 - 21.2.2022

Zum Mehrwert transkultureller Forschung für die Weiterentwicklung inklusiver Schule. Auseinandersetzung mit zentralen Thesen und Argumenten

Eva Verena Kleinlein
Winter-School Emerging Researchers
Summer/Winter school, Talk or oral contribution
8.11.2021 - 8.11.2021

Global Perspectives on Inclusive Schooling Practices of Teachers. Zur kontextübergreifenden Systematisierung inklusiver Praktiken anhand der Grounded Theory

Eva Verena Kleinlein
Nachwuchstagung des Interdisziplinären Zentrums für Bildungsforschung
Conference, Talk or oral contribution
28.9.2021 - 28.9.2021

The Notion of Context in International Research on Inclusive Teaching Practices

Eva Verena Kleinlein , Simon Reisenbauer
ECER 2021 (Geneva Online)
Conference, Talk or oral contribution
9.9.2021 - 9.9.2021

Inklusive digitale Hochschullehre? Überlegungen zur Zugänglichkeit und Barrierefreiheit von Onlinetools in der hochschulischen Lehre

Eva Verena Kleinlein , Michelle Proyer , Claudia Rauch , Katharina Felbermayr , Barbara Hager , Georg Edelmayer
Diversität Digital Denken – The Wider View
Conference, Talk or oral contribution
8.9.2021 - 8.9.2021

Methoden der Forschung in Fachdidaktik und BildungswissenschaftSummer School des Zentrums für Lehrer*innenbildung 2021

Eva Verena Kleinlein
Methoden der Forschung in Fachdidaktik und Bildungswissenschaft<br/>Summer School des Zentrums für Lehrer*innenbildung 2021
Summer/Winter school, Poster presentation
22.7.2021 - 22.7.2021

Methodenwoche der Pädagogischen Hochschule FHNW

Eva Verena Kleinlein
Methodenwoche der Pädagogischen Hochschule FHNW
Seminar/Workshop, Talk or oral contribution
23.6.2021 - 23.6.2021

Showing entries 41 - 50 out of 50