Dr. Katharina Resch MSc Bakk.
Mag. Dr. Katharina Resch, Privatdoz. Bakk. MSc
Porzellangasse 4
1090 Wien
Sprechstunde: bedarfsorientiert (via Zoom)
Forschungsschwerpunkte
- Empirische Bildungsforschung, Bildungssoziologie und Hochschulforschung
- Kulturelle und soziale Vielfalt, Diversität und Kultursoziologie
- Lernen durch Engagement, Service Learning und projektbasiertes Lernen
- Gesundheitssoziologie und Gesundheitsförderung
Tätigkeitsbereiche
- Lehre im Bereich der Bildungswissenschaften und der Lehrer*innenbildung
- Forschung im Bereich der oben angeführten Schwerpunkte
- Vortragstätigkeit im Kontext wissenschaftlicher Konferenzen
- Drittmittelakquise in den oben genannten Bereichen
Wissenschaftliches Profil
Laufende Projekte
Abgeschlossene Projekte
- DFK - Deutschförderklassen
- ENGAGE STUDENTS: Promoting social responsibility of students by embedding service learning within HEIs curricula
- European STEP (Student Engagement Project, Erasmus+ /KA2)
- FRIEND-SHIP - Improving students' social participation in primary and secondary schools across Europe
- SOLVINC - Solving intercultural conflicts with international students
- Student DCE
Publikationen
Zeige Ergebnisse 1 - 5 von 67
Exploring a low sense of social belonging in first-generation students in post-pandemic university in Austria. / Resch, Katharina (Korresp. Autor*in); Bleicher, Ulrike.
in: European Educational Research Journal, 01.2025.
in: European Educational Research Journal, 01.2025.
Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed
Digital Civic Engagement. Case Studies in the Interplay Between Civic Engagement, Student Voice and Digitalization of Higher Education. / Freudhofmayer, Sabine (Korresp. Autor*in); Resch, Katharina.
Bloomsbury Handbook of Student Voice in Higher Education. Hrsg. / Jerusha Conner; Launa Gauthier; Carolina Guzmán Valenzuela; Rille Raaper. 1. Aufl. London: Bloomsbury Publishing, 2024. S. 237-249.
Bloomsbury Handbook of Student Voice in Higher Education. Hrsg. / Jerusha Conner; Launa Gauthier; Carolina Guzmán Valenzuela; Rille Raaper. 1. Aufl. London: Bloomsbury Publishing, 2024. S. 237-249.
Veröffentlichungen: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer Reviewed
From policy to practice: how schools implement German language support policy in Austria. / Schwab, Susanne (Korresp. Autor*in); Resch, Katharina; Gitschthaler, Marie et al.
in: Current Issues in Language Planning, Band 25, Nr. 2, 2024, S. 176-192.
in: Current Issues in Language Planning, Band 25, Nr. 2, 2024, S. 176-192.
Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed
Inclusion does not solely apply to students with disabilities: Pre-service teachers’ attitudes towards inclusive schooling of all students. / Schwab, Susanne; Resch, Katharina; Alnahdi, Ghaleb H.
in: International Journal of Inclusive Education, Band 28, Nr. 2, 2024, S. 214-230.
in: International Journal of Inclusive Education, Band 28, Nr. 2, 2024, S. 214-230.
Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed
Overcoming the theory-practice divide in teacher education with the ‘Partner School Programme’. A conceptual mapping. / Schrittesser, Ilse; Resch, Katharina (Korresp. Autor*in); Knapp, Mariella.
in: European Journal of Teacher Education, Band 47, Nr. 3, 2024, S. 564-580.
in: European Journal of Teacher Education, Band 47, Nr. 3, 2024, S. 564-580.
Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed
Vorträge
Zeige Ergebnisse 6 - 10 von 46
Multiple Krisen und die Auswirkungen auf das Bildungswesen
Katharina Resch
Kongress der Österreichischen Gesellschaft für Soziologie: Krisen in der Gesellschaft - Gesellschaft in der Krise. Herausforderungen für die Soziologie
Konferenz,
Vortrag
3.7.2023 - 5.7.2023
Studentische bzw. digitale Engagementräume im Kontext von Third Mission.
Katharina Resch
,
Sabine Freudhofmayer
Ringvorlesung: Studieren und sich freiwillig engagieren. Wie geht das zusammen?
Vortragsreihe, Kolloquium,
Vortrag
2.5.2023 - 2.5.2023
Intergenerationales Digitales Service-Learning: Ein Lehransatz für intergenerationales Lernen in der Post-Corona-Zeit?
Sabine Freudhofmayer
,
Anna-Katharina Winkler
,
Katharina Resch
,
Beate Hörr
,
Milena Ivanova
Jahrestagung des Hochschulnetzwerks Bildung durch Verantwortung
Konferenz,
Vortrag
29.9.2022 - 29.9.2022
Effects of Higher Education Diversity Policies on Diverse Student Groups: A Systematic Review
Katharina Resch
ECER 2022.
Konferenz,
Vortrag
23.8.2022 - 26.8.2022
Extended Professionals? Preparedness of German Pre-service Teachers in Special Educational Needs Training for School Development Processes
Katharina Resch
,
Sarah Walczuch
ECER 2022.
Konferenz,
Vortrag
23.8.2022 - 26.8.2022