Dr. Katharina Resch MSc Bakk.
Mag. Dr. Katharina Resch, Privatdoz. Bakk. MSc
Porzellangasse 4
1090 Wien
Sprechstunde: bedarfsorientiert (via Zoom)
Forschungsschwerpunkte
- Empirische Bildungsforschung, Bildungssoziologie und Hochschulforschung
- Kulturelle und soziale Vielfalt, Diversität und Kultursoziologie
- Lernen durch Engagement, Service Learning und projektbasiertes Lernen
- Gesundheitssoziologie und Gesundheitsförderung
Tätigkeitsbereiche
- Lehre im Bereich der Bildungswissenschaften und der Lehrer*innenbildung
- Forschung im Bereich der oben angeführten Schwerpunkte
- Vortragstätigkeit im Kontext wissenschaftlicher Konferenzen
- Drittmittelakquise in den oben genannten Bereichen
Wissenschaftliches Profil
Laufende Projekte
Abgeschlossene Projekte
- DFK - Deutschförderklassen
- ENGAGE STUDENTS: Promoting social responsibility of students by embedding service learning within HEIs curricula
- European STEP (Student Engagement Project, Erasmus+ /KA2)
- FRIEND-SHIP - Improving students' social participation in primary and secondary schools across Europe
- SOLVINC - Solving intercultural conflicts with international students
- Student DCE
Publikationen
Zeige Ergebnisse 1 - 5 von 68
Exploring a low sense of social belonging in first-generation students in post-pandemic university in Austria. / Resch, Katharina (Korresp. Autor*in); Bleicher, Ulrike.
in: European Educational Research Journal, 01.2025.
in: European Educational Research Journal, 01.2025.
Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed
A mixed-methods study of teachers’ experiences of using a standardised language screening to test multilingual students in Austrian schools. / Hassani, Sepideh; Schwab, Susanne; Resch, Katharina et al.
in: The Language Learning Journal , 2025.
in: The Language Learning Journal , 2025.
Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed
Digital Civic Engagement. Case Studies in the Interplay Between Civic Engagement, Student Voice and Digitalization of Higher Education. / Freudhofmayer, Sabine (Korresp. Autor*in); Resch, Katharina.
Bloomsbury Handbook of Student Voice in Higher Education. Hrsg. / Jerusha Conner; Launa Gauthier; Carolina Guzmán Valenzuela; Rille Raaper. 1. Aufl. London: Bloomsbury Publishing, 2024. S. 237-249.
Bloomsbury Handbook of Student Voice in Higher Education. Hrsg. / Jerusha Conner; Launa Gauthier; Carolina Guzmán Valenzuela; Rille Raaper. 1. Aufl. London: Bloomsbury Publishing, 2024. S. 237-249.
Veröffentlichungen: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer Reviewed
From policy to practice: how schools implement German language support policy in Austria. / Schwab, Susanne (Korresp. Autor*in); Resch, Katharina; Gitschthaler, Marie et al.
in: Current Issues in Language Planning, Band 25, Nr. 2, 2024, S. 176-192.
in: Current Issues in Language Planning, Band 25, Nr. 2, 2024, S. 176-192.
Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed
Inclusion does not solely apply to students with disabilities: Pre-service teachers’ attitudes towards inclusive schooling of all students. / Schwab, Susanne; Resch, Katharina; Alnahdi, Ghaleb H.
in: International Journal of Inclusive Education, Band 28, Nr. 2, 2024, S. 214-230.
in: International Journal of Inclusive Education, Band 28, Nr. 2, 2024, S. 214-230.
Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed
Vorträge
Zeige Ergebnisse 41 - 45 von 46
Gesundheitsförderung in der Nachbarschaft. Ergebnisse einer quantitativen Untersuchung mit Älteren im Rahmen der Initiative „Auf Gesunde Nachbarschaft!“
Katharina Resch
21. wissenschaftliche Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Public Health
Konferenz,
Vortrag
23.5.2018 - 23.5.2018
Integrating cultural diversity into Higher Education
Katharina Resch
EU Parliament, consultation meeting of the European University Network for Continuing Education
Konferenz,
Vortrag
26.4.2018 - 26.4.2018
Keynote: Guidelines for universities engaging in social responsibility
Katharina Resch
UNESCO Regional Consultation Conference Geneva
Konferenz,
Vortrag
15.2.2018 - 15.2.2018
Professionalisierung von Lehr- und Diversitätskompetenz. Ein Beitrag zur Hochschulforschung im Spannungsfeld zwischen Lehrperson und Hochschule.
Agnes Raschauer
,
Katharina Resch
Netzwerk Hochschulforschung 1. Konferenz 2017
Konferenz,
Vortrag
4.12.2017 - 4.12.2017
Diversitätsorientierung als Merkmal gelingender Lehre für heterogene Zielgruppen
Agnes Raschauer
,
Katharina Resch
5. Tag der Lehre der FH OÖ in Linz
Konferenz,
Vortrag
23.5.2017 - 23.5.2017